8. část - Obchodní časové rámce

 

8. část - Obchodní časové rámce

Volba časového rámce je vždy kompromisem. V každém případě je žádoucí sledovat více rámců dohromady. Získáváme tak komplexnější přehled o chování a směřování trhu. A můžeme lépe vyhodnotit přicházející obchodní signály.

Časový rámec (nebo také Time Frame) je zjednodušeně řečeno časová délka jedné svíčky (čárky) na grafu. To znamená, že pokud jedna svíčka na grafu představuje 1 minutu, potom obchodujeme v časovém rámci 1 minuty.

Nejobvyklejší časové rámce jsou tyto:

  • 1 minuta       M 1
  • 5 minut         M 5
  • 15 minut       M 15
  • 30 minut       M 30
  • 1 hodina        H 1
  • 4 hodiny        H 4
  • 1 den           D 1
  • 1 týden         W 1
  • 1 měsíc         MN


Špatná volba časového rámce bývá zpravidla jednou z příčin neúspěchu, v lepším případě nenaplněných představ obchodníků. Proto bychom měli věnovat tomuto tématu dostatečnou pozornost. Pro nováčky v tradingu existují dva základní hnací motory. První je touha po rychlém zbohatnutí a druhý je utkvělá představa, že musím být neustále v trhu pokud chci rychle zbohatnout. Z toho důvodu si velmi často volí malé časové rámce, které umožňují velmi často obchodovat s relativně malým rizikem. Nejmenší časový rámec ale není vždy to optimální pro začínající tradery.

 

Jak ale poznat, který časový rámec mám obchodovat zrovna já? V první řadě je potřeba uvědomit si, že se při obchodování musím cítit dobře. Pamatujte si, že otázka časového rámce je velmi subjektivní a tam, kde se jeden cítí dobře, to druhému nemusí vůbec vyhovovat. Pro jednoho je časový rámec H 1 velmi rychlý a pro druhého příliš pomalý.

 Obchodní časové rámce se dělí na 3 typy:

  • dlouhodobé
  • krátkodobé nebo swing
  • intradenní

Analýza jednotlivých typů je v tabulce níže:

Časový rámec nebo styl obchodníka

Jaký je obchodník

Nevýhody

Výhody

Intradenní (daytrading)

Intradenní obchodníci používají minutové grafy jako například 1 minutové nebo 5 minutové atd.

Vyšší poplatky (spready), jelikož děláte více obchodů. Daytrading je hodně časově i psychicky náročný styl tradingu. Omezené zisky z důvodu nutnosti vystoupit z trhu na konci dne.

Mnoho obchodních příležitostí. Nedržíte přes noc ani přes víkend a máte čistou hlavu.

Krátkodobý nebo swing

Swing obchodníci používají hodinové grafy(4 hodinové) a obchodní pozici drží od několika hodin do několika dní.

Riziko držení pozice přes noc, když spíte.

Více obchodních příležitostí. Swing trading je statisticky nejziskovější styl tradingu.

Dlouhodobý (poziční obchodník)

Dlouhodobí obchodníci sledují denní a týdenní grafy. Většinou týdenní graf ukáže hlavní trend a na denním grafu načasují vstup. Pozice drží od několika týdnů až do několika měsíců.

Obchody vyžadují větší Stop loss a tím je potřeba větší kapitál. Obvykle pouze pár obchodů ročně.

Nemusíte sledovat grafy během dne. Méně obchodů znaméná platit méně poplatků brokerovi. Časově nejméně náročný styl.

 Z uvedené tabulky je patrné, že volba vhodného časového rámce je mj. otázkou kompromisu mezi možností (ochotou) trávit u počítače „16" hodin denně a výší vašeho kapitálu.

Čím menší časový rámec, tím více času musíte věnovat sledování grafů, tím více psychického a duševního napětí, tím více obchodů a to i těch neúspěšných, za cenu relativně malých STOP LOSSů, ale také relativně malých zisků. Je poctivé si také říci, že čím menší je obchodní časový rámec, tím větší váhu mají pro naše obchody také SPREADY.

Naopak čím větší časový rámec si zvolíte, tím méně času strávíte u grafů, ale o to větší účet budete potřebovat pro vaše obchody.

Osobně vám doporučuji - vyzkoušejte si všechny obchodní časové rámce, abyste zjistili, který vám nejlépe vyhovuje z hlediska vaší psychiky, ale také z hlediska velikosti předpokládaných pohybů trhu, potažmo výšky riskované části vašeho účtu. Časem zjistíte, že ačkoliv obchodujete například časový rámec H 1, přesto sledujete ještě H 4 a D 1. Je dobré a účelné sledovat více rámců najednou - mít přehled o tom, co dělá a jak se chová trh na vyšších rámcích, než zrovna obchodujeme. Pomůže nám to mít lepší přehled o chování trhu jako celku a také budeme schopni lépe vyhodnotit přicházející obchodní signály.

Příště se podíváme na money management.